Mennyit panaszkodunk arról, hogy hemzseg a facebook oldalunk:
- babás képektől,
- esküvős képektől,
- tudományos cikkektől,
- esetleg politikai megosztásoktól,
- vagy mások jóízűen elfogyasztott, vacsorájáról, bulijáról, randijáról, megváltoztatott profilképétől stb.
Mi a motiváció, hogy mindezt közszemlére tegyük?
A New York Times egy kutatásában 5 fő motivációt állapított meg:
1. Mások fele érdekes vagy szórakoztató tartalom megosztása: A felhasználók 94%-a figyelembe veszi azt, hogy a megosztott információt hogyan tudják mások hasznosítani.
2. Önbemutatás: vagyis a válaszadók 68%-át foglalkoztatja az, hogy milyen benyomást tesznek másokra.
3. Kapcsolatápolás: A válaszadók 78%-a azért oszt meg információkat online, mert így kapcsolatban maradnak olyan személyekkel is, akikkel amúgy nem lenne kapcsolatuk
4. Önmegvalósítás: a válaszadók 68%-a úgy érzi, hogy a megosztás révén erősebben kapcsolódnak a világ dolgaihoz.
5. Általunk képviselt ügyek, programok terjesztése: 84% így fejezi ki, hogy valamilyen ügyet támogatnak.
Áshatunk még mélyebbre!
Pszichológusként azonban itt még nem állok meg, személyes élettörténetünkben megéri feltenni a miért kezdetű mondatokat.
Például, új profilképet posztolunk magunkról.
Miért? Mert foglalkoztat, hogy mások miit gondolnak rólam? Miért fontos ez számomra? Mit akarok közvetíteni? Milyen hatást akarok másokból kiváltani? Azt szeretném, hogy irigyeljenek, bókoljanak, elismerjenek, megveregessék a vállam? Miért van szükségem ezekre a dolgokra?
Így leszünk tudatosabb közösségi média felhasználók és természetesen tudatosabb emberek is. Hiszen a facebook profilunk csak egy megjelenési formája viselkedésünknek. A személyes kapcsolatainkban is ugyanezekkel a kérdéssel küszködünk, de talán a share gomb megnyomása előtt van egy szusszanásnyi időnk elgondolkozni.